آیا قهوه متابولیسم شما را افزایش داده و به سوزاندن چربی کمک می کند؟

قهوه به لاغری کمک می کند

قهوه حاوی کافئین است که رایج ترین ماده روانگردان در جهان است.کافئین امروزه در بیشتر مکمل های تجاری چربی سوز موجود است.علاوه بر این ، کافئین یکی از معدود موادی است که به حرکت چربی های بافت چربی و افزایش متابولیسم کمک می کند.

اما آیا قهوه واقعاً به کاهش وزن کمک می کند؟ این مقاله به بررسی دقیق شواهد می پردازد.

بسیاری از مواد فعال بیولوژیکی موجود در دانه های قهوه به نوشیدنی نهایی یا قهوه راه پیدا می کنند.که تعدادی از آنها می توانند بر متابولیسم تأثیر بگذارند:کافئین: محرک اصلی قهوه است.تئوبرومین: محرک اصلی کاکائو. همچنین در مقادیر کمتری در قهوه یافت می شود.تئوفیلین: محرک دیگری که در کاکائو و قهوه یافت می شود. برای درمان آسم استفاده می شود.کلروژنیک اسید: یکی از ترکیبات اصلی فعال بیولوژیکی در قهوه. ممکن است جذب کربوهیدرات ها را اهسته کند .مهمترین آنها کافئین است که بسیار قوی است و به طور کامل مورد مطالعه قرار گرفته است.کافئین با مسدود کردن یک انتقال دهنده عصبی بازدارنده به نام آدنوزین عمل می کند.با مسدود کردن آدنوزین ، کافئین باعث تحریک نورون ها و ترشح انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین می شود. این به نوبه خود باعث می شود احساس انرژی و بیداری بیشتری کنید.به این ترتیب ، قهوه به شما کمک می کند در مواقعی که احساس خستگی می کردید فعال باشید. همچنین ممکن است به طور متوسط ​​11 تا 12 درصد عملکرد ورزش را بهبود بخشد.

قهوه حاوی تعدادی محرک از جمله کافئین است. کافئین نه تنها میزان متابولیسم شما را افزایش می دهد ، بلکه هوشیاری شما را نیز افزایش می دهد.قهوه می تواند به کنده شدن چربی از بافت چربی کمک کندکافئین سیستم عصبی را تحریک می کند ، که سیگنال های مستقیم را به سلول های چربی ارسال می کند و به آنها می گوید که چربی را تجزیه کنند.این کار را با افزایش سطح خونی هورمون اپی نفرین انجام می دهد.اپی نفرین ، که به نام آدرنالین نیز شناخته می شود ، از طریق خون به بافت های چربی منتقل می شود و به آنها علامت می دهد که چربی ها را تجزیه کرده و در خون آزاد می کنند.البته انتشار اسیدهای چرب در خون به کاهش چربی کمک نمی کند مگر اینکه کالری بیشتری از آنچه از طریق رژیم غذایی دریافت می کنید بسوزانید. این وضعیت به عنوان تراز منفی انرژی شناخته می شود.با خوردن کمتر یا ورزش بیشتر می توانید به تعادل منفی انرژی برسید.کافئین همچنین می تواند متابولیسم شما را تسریع کند.

نحوه عملکرد قهوه در لاغری

با افزایش سطح اپی نفرین (آدرنالین) در خون ، کافئین باعث آزاد شدن اسیدهای چرب از بافت چربی می شود.قهوه می تواند میزان سوخت و ساز بدن شما را افزایش دهدمیزان سوزاندن کالری در حالت استراحت را میزان متابولیک استراحت (RMR) می نامند.هرچه میزان متابولیسم شما بیشتر باشد ، کاهش وزن برای شما راحت تر است و می توانید بدون افزایش وزن بیشتر غذا بخورید.مطالعات نشان می دهد که کافئین می تواند RMR را بین 3 تا 11 درصد افزایش دهد .جالب اینجاست که بیشتر افزایش متابولیسم ناشی از افزایش چربی سوزی است.متأسفانه ، این اثر در افراد چاق کمتر مشهود است.یک مطالعه نشان داد که کافئین چربی سوزی را تا 29 درصد در افراد لاغر افزایش می دهد ، در حالی که این افزایش در افراد چاق فقط حدود 10 درصد بود.همچنین به نظر می رسد که این اثر با افزایش سن کاهش می یابد و در افراد جوانتر بیشتر است.کافئین میزان متابولیسم بدن شما در حالت استراحت را افزایش می دهد ، به این معنی که تعداد کالری هایی را که در حالت استراحت می سوزانید افزایش می دهد.

قهوه و کاهش وزن در دراز مدت:

یک هشدار بسیار مهم: افراد با گذشت زمان نسبت به اثرات کافئین تحمل پیدا می کنند.در کوتاه مدت ، کافئین می تواند میزان متابولیسم را افزایش داده و چربی سوزی را افزایش دهد ، اما پس از مدتی افراد نسبت به اثرات آن تحمل می یابند و اثرات انرا کم میکند.اما حتی اگر اثر افزایش متابولیسم قهوه در دراز مدت کالری بیشتری مصرف نکند ، باز هم این احتمال وجود دارد که اشتها را از بین ببرد و به شما کمک کند کمتر غذا بخورید.در یک مطالعه ، کافئین در مردان  باعث کاهش اشتها شده است و باعث شد که آنها بعد از مصرف کافئین غذایی کمتری بخورند. اما در زنان تاثیری بر اشتها نداشته .البتهدر یک مطالعه دیگر هیچ تاثیری برای مردان هم نشان نداد.این که آیا قهوه یا کافئین می تواند به شما در کاهش وزن در طولانی مدت کمک کند ممکن است به خود فرد بستگی داشته باشد. در حال حاضر ، شواهدی از چنین اثرات طولانی مدت وجود ندارد.افراد ممکن است نسبت به اثرات کافئین تحمل ایجاد کنند. به همین دلیل ، نوشیدن قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار یک استراتژی کاهش وزن در درازمدت نمیباشد.

تدوین و گرداوری دکتر فرزاد احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام خیلی خوشحالیم که با ما تماس گرفته اید چه کمکی میتوانم بکنم

×