چه موادی به چربی سوزی بیشتر در بدن کمک میکنند؟

حتما بارها شنیده اید که وقتی میزان پروتیین دریافتی شما کم شود، سیستم متابولیسم و چربی سوزی بدن به تعویق افتاده و شما به استپ وزن دچار میشوید.اما آیا میتوانید بدون توجه به میزان و نوع پروتیین، دریافت انرا در خود افزایش دهید؟حتما اینطور نیست و باید تابع قوانین خاص باشد.درصد پروتیین دریافتی و نوع آن باید توسط متخصص تغذیه شما بر اساس جنس ،وزن ،قد و میزان فعالیت و شرایط جسمی بدن یا بیماریهای شماتعیین شود.در افرادیکه مبتلا به فشار خون،کبد چرب،هایپرلیپیدمی(چربی خون)هستند باید به نوع و کیفیت و میزان پروتیین دریافتی توجه داشته باشند.در غیر اینصورت ممکن است با دریافت زیاد آن شما دچار مشکلاتی در ارگانهای بدن مثل کبد و کلیه شوید و این اندامها اسید اوریک ناشی از دریافت زیاد پروتیین را نتوانند دفع کنند.همچنین با دریافت زیاد آن انسولین بیشتر ترشح شده و مقاومت به انسولین ایجاد شده و جلو چربی سوزی گرفته میشود.همچنین نوع و کیفیت پروتیین دریافتی بسیار مهم است. مثلا اگرپروتیین دریافتی شما بیشتر از گوشت قرمزکه حاوی چربی اشباع زیادی است تامین شود هرگز کمکی به افزایش چربی سوزی خود نکرده اید

همراه کردن پروتیین با سبزیجات و چربیهای سالم( غیر اشباع) در این پروسه از اهمیت به سزایی برخوردار است.وقتی پروتیین به همراه سبزیجات مصرف شود، آمونیوم و اسید اوریک تولید شده ازپروتیین میتواند به کمک سبزیجات از بدن شما دفع شده و از آسیبهای کبدی و کلیوی جلوگیری میکند.

آیا مصرف سبزیجات هم میتواند نقشی در چربی سوزی داشته باشد؟

سبزیجات غیر نشاسته ای حاوی کربوهیدرات بسیار پایینی هستند.بنابراین وقتی مصرف میشوند ازترشح زیاد و افزایش ناگهانی انسولین در بدن جلوگیری کرده و مقاومت به انسولین را کم میکنند.لذا با کمک به تنظیم ترشح غدد درون ریز، سبزیجات غیر نشاسته ای میتوانند به چربی سوزی کمک کنند.سبزیجات حاوی فیبر بسیار بالایی هستند که این فیبر میتواند باکتریهای مفید در دستگاه گوارش ما را تغذیه کند و باعث زنده ماندن آنها شوند.در بیماریهایی مثل کبد چرب و کیست تخمدان( پی سی او اس) که مقاومت به انسولین زیاد است، مصرف سبزیجات به دلیل داشتن پتاسیم بالا ( بخصوص به شکل خام) میتواند سطح سدیم راکاهش داده، مقاومت به انسولین و ترشح انسولین را کم کند.وقتی سطح سدیم بدن ما (با دریافت پتاسیم بالای سبزیجات ) کاهش پیدا میکند ،حجم اب بدن ما نیز کمتر شده و ورم یا ادم کمتری را خواهیم داشت.بنابراین سعی کنید همراه غذا از سبزی خوردن فراوان و سالاد بهره ببرید. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که با خوردن کاهو یا کلم احساس نفخ میکنید، میتوانید سبزیجات دیگر مثل گوجه خیار فلفل دلمه، کدو و لوبیا سبزو قارچ را امتحان کنید. اینها به صورت پخته و بخارپز هم میتوانند سودمند باشند. اما به شرط آنکه زیاد پخته نشوند و مواد مغذی آنها تخریب نشود.

افرادیکه مبتلا به کم کاری تیرویید هستند در خوردن سبزیجات خانواده کلم نباید زیاده روی کنند.

آیتم بعدی چربیهای سالم هستند.آیا میدانید استفاده از چربیهای سالم مثل چربی مغزجات، روغن زیتون و تخم مرغ ، اگر به میزان لازم در برنامه غذایی شما باشد، به چربی سوزی کمک میکند؟؟روزانه 3000 میلی گرم چربی در بدن ما تولید میشود.اگردربرنامه غذایی ما دریافت چربی های سالم بسیار کم باشد، بدن مجبور میشود تولید کلسترول را افزایش داده تا به میزان لازم چربی مورد نیاز خود را تامین کند.بنابراین در بشقاب غذایی سالم باید درصدی از چربیهای سالم موجود باشد.

کربوهیدراتها  ازجمله نان، پاستا، شیرینی  در بدن تبدیل به چربی میشوند و مشکل ساز هستند.کبد چرب از جمله بیماریهایی است که در اثر مصرف بی رویه ی کربوهیدراتها بوجود می اید. درحالیکه تصور عامیانه و غلطی در بین افراد وجود دارد که خوردن تخم مرغ و مغزجات میتواند باعث بوجود آمدن کبد چرب شود. بنابراین با داشتن درصد ی از چربیهای سالم در رژیم خود( از جمله روغن زیتون، روغن کلزا و کانولا، مغزجات و تخمه آفتابگردان و تخمه کدو بذر کتان و تخم مرغ و آووکادو ) در عین حال که از امگا 3 و امگا6 بهره مند میشوید حتی به چربی سوزی در بدن خود کمک خواهید کرد.اما باید مصرف چربیهای اشباع و ترانس (مثل دنبه و چربی سوسیس کالباس) را کاهش دهیم. در بین چربیهای جامد میتوان به  روغن نارگیل اشاره کرد که چربی مفیدی است.

گرد اورنده شیلا ایزدی

مشاور تغذیه و رژیم درمانی

نظام پزشکی.ت 3171

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام خیلی خوشحالیم که با ما تماس گرفته اید چه کمکی میتوانم بکنم

×