لاغری با سیاهدانه

سیاهدانه، یک گیاه گلدار بومی جنوب اروپا،شمال آفریقا و جنوب غربی آسیا می باشد.سیاهدانه، مدت زیادی است که برای درمان انواع بیماری ها از جمله درمان دیابت و آرتروز مورد استفاده قرار می گیرد.برای آشنایی با خواص سیاهدانه با دکتر فرزاد احمدی،دکتر رژیم لاغری در اصفهان همراه باشید.

لاغری با سیاهدانه

مجله ای در ژورنال pharmacopuncture نشان می دهد که در هند و خاورمیانه سیاهدانه قرن هاست برای کمک به سیستم ایمنی استفاده می شود.
اخیرا سیاهدانه به دلیل مزایایی که در کاهش وزن دارد محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

سیاهدانه منبع خوبی از:

• آهن
  • کلسیم
  • مس
  • زینک
  • فسفر
  • اسیدفولیک
  • ویتامین ب 1

فواید دارویی سیاه دانه عمدتا به دلیل ترکیب فعال اصلی موجود در آن به نام تیموکینون می باشد که آنتی اکسیدان، ضدالتهاب است و بدن را از آسیب های سلولی و بیماری های مزمن حفظ می کند.

آیا سیاه دانه به شما در کاهش وزن کمک می کند؟

ترکیب فعال موجود در سیاه دانه با تاثیر بر بیان ژن های خاص باعث کنترل اشتها ، کاهش چربی و کاهش وزن می شود.این نتایج وقتی تاثیرگذار است که همراه با یک رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی باشد.

در حقیقت ، مطالعات نشان داده اند که زنانی که یک رژیم غذایی کم کالری را دنبال کردند و روزانه 3 گرم سیاه دانه مصرف می کنند ، وزن و سایز بیشتری (نسبت به گروهی که رژیم معمولی داشتند و سیاه دانه مصرف نکردند) از دست می دهند.

می توانید از مکمل روغن سیاهدانه نیز استفاده کنید که می تواند تاثیر خوبی روی کاهش وزن بدن و کاهش BMI داشته باشد اما تحقیقات بیشتری در این باره نیاز است.

خواص بینظیر سیاه دانه :

1. کاهش قند خون:

سیاه دانه می تواند سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم کاهش دهد.همچنین کسانی که از سیاه دانه استفاده می کنند در آینده کمتر مستعد دیابت می شوند.

لاغری با سیاهدانه

2.کاهش فشارخون و کاهش کلسترول :

کسانی که رژیم های کم کالری را با مصرف منظم سیاه دانه ترکیب می کنند ، کلسترول و فشارخون کنترل شده ای دارند.

3.خاصیت ضد التهابی :

ثابت شده است که سیاه دانه باعث کاهش التهاب می شود و علائم افراد مبتلا به آسم را کاهش می دهد.اثرات ضد التهاب سیاه دانه همراه با خواص آنتی اکسیدان به جلوگیری از اختلالات دستگاه گوارش و تسکین علائم گوارشی کمک می کند.سیاه دانه حتی ممکن است به التهابات عصبی یا التهاب بافت مغز کمک کند که در عدم توسعه بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون نقش دارد.

4.خواص درمانی برای پوست:

روغن سیاه دانه برای افرادی که مشکلات پوستی دارند مفید است از جمله :
الف) درمان اگزما ب) درمان آکنه ج) درمان پسوریازیس
هم چنین روغن سیاهدانه باعث آب رسانی پوست و مو می شود.

5. سلامت قلب :
سیاه دانه برای قلب بسیار مهم است.در واقع با کنترل سطح کلسترول خون ، قلب شما سالم می ماند.

6. محافظت از کبد :
کبد عضو فوق العاده مهم هست که سموم را از بین می برد و بدن را پاکسازی می کند. چندین مطالعه نشان داده است که سیاه دانه می تواند از کبد محافظت کند.این توانایی سیاه دانه به دلیل خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است که دارد.

7. از زخم معده جلوگیری می کند :

برخی تحقیقات نشان داده اند که سیاه دانه باعث حفظ پوشش داخلی معده می شود و در نتیجه از زخم معده جلوگیری می کند.

عوارض سیاه دانه :

1. در افرادی که طبع گرمی دارند بهتر است به میزان کم مصرف شود.
  2.  زنان باردار نباید از سیاه دانه استفاده کنند چون احتمال سقط جنین و یا آسیب به آن را در پی دارد.
  3. در بعضی افراد سیاه دانه باعث ایجاد حساسیت ، خارش و….. می شود.

چند ترکیب عالی با سیاه دانه برای لاغری :

1.ترکیب عسل + سیاه دانه :

ترکیب سیاه دانه با عسل یک ترکیب شگفت انگیز است که خواص درمانی زیادی دارد از جمله:

• تقویت سیستم ایمنی
  • درمان سردرد های مرتبط با مزاج سرد
  • درمان مشکلات گوارشی

تأثیر سیاهدانه بر لاغری

روش مصرف : یک قاشق مرباخوری پودر سیاه دانه را با یک قاشق مرباخوری عسل میکس کنید و هر روز صبح ناشتا این ترکیب را میل کنید.این ترکیب خواص فوق العاده مانند حس سیری ، سم زدایی و… دارد.

2.دمنوش لیمو + عسل + سیاه دانه:
یک لیوان آب جوش را با چند قطره لیمو ترش یا آبلیمو و یک قاشق مرباخوری پودر سیاهدانه میکس کنید و در طول روز میل کنید.

3.ترکیب پنیر و سیاه دانه:

روی پنیر خود سیاه دانه بپاشید که هم از خواص سیاه دانه بهره مند شوید و هم مصلح خوبی برای پنیر است برای کسانی که طبع سردی دارند.

ترکیب پنیر و سیاهدانهگلفام بارانی
مشاور تغذیه و رژیم درمانی