شناخت علائم سندرم ترک ریزه خواری

سندرم ترک ریزه خواری

اگر قرار است بتوانیم اشتهای خود را کنترل کنیم اولین قدم این است که علائمی که در شروع رژیم لاغری ممکن است باعث رها کردن رژیم شود را بهتر بشناسید.
پس از مدت ها فکر کردن و منتظر شرایط مناسب بودن بلأخره شنبه موعود فرا میرسد و رژیم غذایی شروع می شود ولی هنوز چند روز نگذشته اراده یاری نمی کند و دباره رژیم رها می شود.علت اصلی ایجاد چنین شرایطی، علایم سندرم ترک است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با دکتر فرزاد احمدی متخصص رژیم لاغری در اصفهان همراه باشید .

شرایط هفته اول شروع رژیم لاغری :

بـر اساس گفته های بسـیاری از بیمارانـم، در هفتـه اول شـرایطی بـه شـرح زیـر را تجربـه میکنند:
روز اول چون اراده کرده ایم زیاد مشکلی نداریم و علی الرغم ضعفی که در همان اول بر بدن حاکم می شود به علت تصمیم قوی این روز معمولاً به خوبی طی می شود.

شناخت علائم سندرم ترک

عصـر روز دوم بـه شـدت احسـاس ضعـف می کنیـم و بـه تدریـج کلافگـی سـراغمان می آید،به شـکلی که شـب خوابمان نمی برد و احسـاس پرش یـا درد در پاهـا پیـدا می کنیـم. برخـی صحبـت از سـرگیجه، سـرازیر شـدن آب از دهان، افت فشار و … می کنند.معمولاً امواج منفی فکری در این روز شروع می شود که اصلاً این چه کاری بود که من دوباره هوس کردم که انجام دهم و هزار لعن و نفرین بر خود!

عـده ای از کسـانی کـه حسـاس تر هسـتند هـم راهـی دکتـر و بیمارسـتان می شوند و در آن جا هم بلافاصله یک سرم وصل می کنند و چند تا آمپول تقویتـی و چنـد تـا نصیحـت و پنـد کـه بابـا این کارها را بـا خودتون نکنید رژیم چیه دیگه؟ غافـل از این کـه ایـن فـرد همـه ي غذاهایـی که بدنش نیاز داشـته راگرفته و علائم ایجاد شده مربوط به نرسیدن کالری نیست. در روز سوم نیز علائم کمابیش به همین صورت ادامه می یابد و بسیاری از افراد سست اراده در همین روز تسلیم می شوند.در واقع همه چیز دست به دست هم می دهند تا فرد را از تصمیمی که گرفته منصرف کند.

شناخت علائم سندرم ترک

بهتر است با شناخت این علائم و زمان بندی دقیق آن از قبل هماهنگی هایی با خانواده و دوستان داشته باشیم تا با دلسوزی های بی جا اراده شما را سست تر نکنند.
این پیش بینی ها بسیار حائز اهمیت است، مثلاً شوهرها وقتی میبینند همسرشان دچار ضعف می شود زود با یک قاشق عسل یا یک لیوان آب میوه به سراغ همسرشان می روند و برای نشان دادن نگرانی شان هزار جور دلسوزی خواهند کرد! بدون شک آمادگی شما برای چنین شرایطی و شناخت دقیق علائم، شما را در حفظ تصمیم تان استوارتر می کند.

اما از روز چهارم علائم شروع به کم رنگ شدن می کند و آن هایی که تاب آورده اند احساس می کنند دیگر اذیت نیستند یا از شدت علائم آزاردهنده بسیار کم شده است.
به تدریج در روزهای بعد همه چیز عادی می شود و در پایان هفته، مرکزاعتیاد و وابستگی تضعیف شده و آرام می گیرد ،فرد تمایل زیادی به مواد غذایی که به شدت به آن ها وابسته شده بود ندارد و روند کاهش وزن به خوبی پیش می رود.

شناخت علائم سندرم ترک

این زمان بندی در 80% موارد به همین صورت است ولی در عده ای بسیار کوتاه تر، مثلاً در روز دوم وسوم همه چیز آرام می گیرد و تمایل فرد برای خوردن کم تر می شود .عده ای هم بیشتر طول می کشد و شاید تا دو هفته علائم ضعف شدید ادامه داشته باشد.

بدون شک عواملی که کمک می کند تا زمان علائم ترک کوتاه تر و شدت علائم آن کمتر شود خواست و اراده شما و ایمان به توانایی های فردیتان می باشد. این که باور داشته باشید من می توانم این احساسات و تمایلات سرکش را به زودی شکست دهم بسیار کمک کننده است . کسانی که از اول ضعیف برخورد می کنند و خود را ناتوان می انگارند احتمال ادامه دار شدن ضعف و تمایل به غذاها درشان بیشتر می شود.اما این مرکز وابستگی هرگز نمی میرد و به دنبال فرصتی برای تسلط مجدد بر اراده و شخصیت فرد خواهد بود.

شناخت علائم سندرم ترک

روند کاهش وزن همیشه نزولی نخواهد بود و گاهی یک افزایش یا ایست وزنی اراده فرد را تضعیف کرده وی را عصبی می کند بنابراین احتمال خستگی و برگشت به عادت قبلی ریزه خواری مجددا وجود دارد ونقش یک تیم حمایت گر بسیار مهم است.

بر گرفته از کتاب اصول کاهش وزن به زبان خودمونی تألیف دکتر فرزاد احمدی متخصص رژیم لاغری در اصفهان